جمعه

سعید مرتضوی دستگیر می شود؟

گویا این ماجرای معرفی سعید مرتضوی به شورای حقوق بشر به عنوان نماینده ایران ، دردسری شده برای حکومت جمهوری اسلامی . یاد ماجرای پالتو دزدی رجایی خراسانی در یکی از فروشگاه های خارجی (به گمانم آمریکایی) می افتم که بعد گندش درآمده بود ، منتها با این تفاوت که آن وقت یک دزد را معرفی کرده بودند به عنوان نماینده دولت و ملت ایران و حالا یک شکنجه گرو قاتل را. البته همین موضوع نشانگر دقت نظر آقایان هست به اندازه کافی! این مساله می تواند تا حدی برای دولت و حکومت دردسر درست کند و بی شک پس از این هم نگاه "بالازاده ها" را نسبت به این مزدور دست به سینه عوض خواهد کرد. اما این را می دانم که تنها نوع نگاه نسبت به او ممکن است عوض شود و نه جایگاهش، همین .
این ماجرای دستگیری مرتضوی که توسط دولت کانادا مطرح شده هم گمان نکنم ممکن باشد، چرا که فکر نمی کنم دولت های دیگر کشورها (آن هم کشوری مثل آلمان )حاضر باشند برای حقوق ازدست رفته صدها روزنامه نگار و فعال سیاسی و دانشجویی، از منافع سیاسی و اقتصادی شان ، آن هم در این شرایط بگذرند. بهرحال معادلات سیاسی و اقتصادی پیچیدگی های خاص خودش را دارد! وبه این راحتی ها چنین چیزی ممکن نیست. البته نفس این حرکت که دولت کانادا و همین طور دیده بان حقوق بشر انجام داده اند ، در نوع خودش بسیار شایسته و انسانی بود، اما بدبینی ام در سیاست می گوید که شدنی نیست.
با تمام بدبینی هایم اما درصدی هم احتمال می دهم که دولت آلمان برای آزادی شهروند خودش که در زندان اوین است شاید فشاری را به دولت ایران تحمیل کند که حکومت مجبور به معاوضه بشود. با این همه این ماجرا در ذهنم تنها سوالی است که هنوز جوابی ندارد!

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سعید مرتضوی چون نماینده دولت ایران است گذرنامه سیاسی دارد . دارندگان گذرنامه سیاسی را نمی توان دستگیر نمود و فقط می توان از کشور اخراج نمود. متاسفانه.