چهارشنبه

اسفندیار رحیم مشایی برای وصل کردن آمده!!!

همه با هم مهمونیش کنیم

نمی دانم کسی از شما مصاحبه یا ترجمه مصاحبه "اسفندیار رحیم مشایی" مشاور فرهنگی محمود احمدی نژاد و رییس سازمان میراث
فرهنگی با روزنامه ترکیه ای صباح را خوانده است یا نه؟ اما همین قدر می دانم که اول ایشان با مسولان نظام هماهنگ نبوده اند و دوم این که تحریف محدودیت های موجود در ایران علیه زنان می تواند برایش دردسر های زیادی درست کند. از طرفی هم احتمالا احمدی نژاد در آینده ای نزدیک و در پی توصیه برخی از بزرگترانش او را برکنار یا محدود خواهد کرد.
رحیم مشایی در مصاحبه ای با خبرنگار ترک ، الیف کورپا، که من ترجمه اش را خواندم بدجوری حقیقت تلخ موجود در ایران را کتمان کرده است . او درباره ی حجاب زنان و محدودیت های دیگر بکلی منکر همه چیز شده است و احتمالا بجای تعریف شرایط ایران به تعریف شرایط آمریکا پرداخته است!!!
البته برای من که ترجمه قسمت هایی از این مصاحبه را خواندم این تصور پیش آمد که احتمالا خبرنگار ترک ، بسیار دل ربا و زیبا بوده که سبب شده تا رحیم مشایی از او دعوت کند حجابش را بردارد و راحت باشد! راستش این قسمت از حرف های این خبرنگار ترک که مدتی است درباره ی محدودیت علیه زنان ایران تحقیق می کند و گزارش می نویسد برایم بسیار جذاب بود: وقتی داخل دفتر کار آقای مشاعی شدم ايشان با خوش آمد گويی به زبان ترکی به استقبال من آمد ، در ايران آذری زبانهای بسياری زندگی می کنند و حتما آقای مشاعی هم يا آذری است و يا از آنها چند کلمه ای ترکی ياد گرفته است ، من خيلی از احوال پرسی ترکی وی خوشم آمد و با خودم گفتم کاش من هم به جز « سفارت ترکيه کجاست » چيز بيشتری فارسی بلد بودم . اين استقبال آقای مشاعی به زبان مادری ام کمی من را راحت کرد و من هم تمام سئوالاتم را پرسيدم و ايشان نيز با رويی گشاده و بصورت طولانی تمام آنها را پاسخ گفت . اما گفتگوی عجيب ما همچنان حجاب بود و اينکه ايشان صراحتا می گفتند و می خواستند که حجابم را همين جا هم ميتوانم بردارم و اينکه هيچ اجباری در کار نيست.
نکته جالب تر هم این است که این خبرنگار تعجبش را از شرایط مصاحبه و پذیرایی و حرف های رحیم مشایی درباره ی آزادی حجاب در ایران این طور بیان کرده است: مشاور رئيس جمهور ايران آقای مشاعی در جواب به من که آيا ميتوانم روسری خود را از سر بردارم گفت: بلی اينجا ايران آزاد است! وی اضافه کرد در ايران استفاده از حجاب بدون اجبار است و هيچ فشاری از طرف حکومت در استفاده از حجاب اعمال نمی شود ، اين يک انتخاب کاملا شخصی است ، اگر شما در ايران از روسری و حجاب استفاده نکنيد هيچ مقام دولتی به شما تذکری نخواهد داد ، البته شايد به شما بگويند که اين کار برخلاف عرف و عادات ملی ماست و اگر استفاده کنيد بهتر است ، ولی باز تاکيد می کنم که هيچ اجباری در کارنيست! اين تاکيد آقای مشاعی بر اين که اگر بی حجاب اينجا و يا در محافل عمومی باشيد کسی حق برخورد و بازداشت شما را ندارد برايم بسيار عجيب بود .
گویا که محمود احمدی نژاد و همکارانش مثل مشایی برای وصل کردن آمده باشند نه برای فصل کردن . شاید هم بزودی رابطه سرد میان حاکمیت و مردم را صمیمی تر کرده و به قول معروف مهمانیش کردیم و همگی با هم به تپه های لواسان یا فشم رفتیم ، شاید هم کنار خزر.
خدواوند از سر تقصیرات رحیم مشایی بگذرد
ترجمه گفت و گوی رحیم مشایی با خبرنگار ترک

۱ نظر:

ناشناس گفت...

راست میگه خب! چند وقت پیش هم اتفاقا چون بچه‌ها چون احساس آزادی زیادی میکردن سر و کله‌شون رو می‌کوبیدن به باتوم اونها!
البته خیلی هم عجیب نیست، چون چند وقت بعد میزنه زیرش که این حرفها رو گفته! دیگه دروغ مصلحتی و این چیزا که مالیات نداره... راستی ممنون به خاطر لینک