سه‌شنبه

شوک ، با چه هدفی پخش می شود؟

از چند روز پیش تا امروز سه شنبه 5 شهریور شبکه سه تلویزیون ایران تیزری با حاشیه های سرخ رنگی را پخش می کند با نام "شوک" که گویا قصد دارد جا پای برنامه هایی مثل "هویت "و "چراغ" و امثال آن ها بگذارد.
این تیزر تبلیغاتی که با تکه ای از اجرای رپری با نام "شاهین فلاکت" آغاز می شود با کلماتی نظیر شیطان پرستی و تکه دیالوگ هایی از کسانی که چهره شان شطرنجی شده و نشده درباره رپ ، خوردن مگس و تزریق خون به یکدیگر و زندگی با گرگ ها و اظهار پشیمانی ادامه پیدا می کند. گویا این برنامه ادامه همان پروژه ای است که سال گذشته با بازداشت چند تن از رپرهای سرشناس ایران کلید خورده بود . حدسش خیلی مشکل نبود. رپ توی پنج شش سال گذشته بد جور خودش را توی دل و مغز جوانان و نوجوانان ایرانی باز کرده و انتظار این برخورد نیروهای اطلاعاتی امنیتی با همکاری تلویزیون می رفت.
اما این که شوک با چه هدفی پخش می شود کاملن قابل تشخیص است. مسولان نظام، بخصوص متفکرانش در میان نیروهای اطلاعاتی-امنیتی و فرهنگی به این نتیجه رسیده اند که این طور که رپ فارسی با این سرعت پیش می رود بزودی این نوع موسیقی جای هر رسانه ی فراگیری را خواهد گرفت، چرا که آنها توی خانه خودشان هم از دست رپ فارسی خلاصی ندارند و این یعنی خطری بزرگ برای حاکمیت.
توی این چند سال آنها تمام تلاش شان را کردند، ابتدا و همیشه با ندادن مجوز سعی کردند جلوی این نوع موزیک را بگیرند، بعد با فرستادن کسانی به این عرصه و حمایت پنهان از بعضی رپرها سعی کردند جریان هدف دار در رپ فارسی را منحرف کنند، حتا بسیاری از رپرها را احضار و بازداشت کردند اما نتوانستند موفق شوند. با وجود تمام خیانت ها و کارهای ضعیف و جلوه های بد ، هنوز کسانی توی رپ فارسی هستند که حرف های تازه ای می زنند و هر کسی در ایران می تواند آنها را با پوست و خونش با تمام وجودش حس کند. کسانی هستند که سیاسی نمی خوانند اما از اجتماع طوری حرف می زنند که انگار مخاطب فیلمی مستند از زندگی خودش و همنوعانش را می بیند. کسانی که حرف دل مردم را می زنند.
برای همین شاید برنامه شوک و سخنان فرماندهان نیروی انتظامی مبنی بر برخورد با گروه های شیطان پرستی را هوا کرده اند تا بتوانند به نتیجه ای در این زمینه برسند.
ساعت پخش این برنامه درست در پربیننده ترین ساعت تماشای تلویزیون یعنی 10 و 20 دقیقه شب و پیش از سریال پرطرفدار" ترانه مادری" در نظر گرفته شده تا با دروغ هایش خانواده ها را تحت تاثیر قرار بدهد. توی وب خبرهایی خواندم راجع به این که برخی از رپرهای مصاحبه شده در این برنامه می خواهند از تهیه کننده این برنامه شکایت کنند چون که وقت مصاحبه محور بحث بر سر گرفتن مجوز و نحوه فعالیت قانونی رپ بوده و تعریف آنها از این نوع موسیقی در ایران ، اما حالا گویا از حرف هاشان برداشت های دیگری کرده اند مسولان تلویزیون. این البته چیزی را عوض نمی کند ، چرا که شکایت های این چنین هیچ وقت در ایران جواب نداده است.
به شدت منتظرم این برنامه و بازتابهایش را ببینم
شاید بعد از برنامه بهتر بتوانم درباره اش و درباره رپ فارسی حرف بزنم...

در همین باره از همین چشم ها:
رپ فارسی و اعتراضی که فراگیر می شود

کمی قدیمی اما جدید

من پابرجام مث دماوندم(این را بشدت توصیه می کنم)

هیچ نظری موجود نیست: