پنجشنبه

تانگو به سبک مجتبا



خب به سلامتی گویا مجموعه شعر سوم مجتبا پورمحسن نازنین هم منتشر شده است. هر چند از خبر دادن مجتبا معلوم است که دوست داشت این مجموعه در ایران منتشر شود ولی خب وقتی مجوز نمی دهند چه کاری بهتر از این که کتاب در خارج از کشور و همین طور اینترنت منتشر شود.
از همین جا تبریکم را نثار شاعر مجموعه "تانگوی تک نفره" می کنم و همین طور باید یک تشکر ویژه کنم از" گروه انتشارات آزاد ایران " که هم من و هم دوستداران شعر را میهمان اشعار مجتبا کرده است.
هرچند که قیمت کتاب برای خارج نشینان کمتر از 9 یورو است اما خود شاعر خبر داده که برای دسترسی رایگان هموطنان داخل کشورمان گروه انتشارات آزاد ایران نسخه اینترنتی و رایگان کتاب را هم در دسترس قرار داده است تا مخاطبان داخلی هم بتوانند به شعرهای این مجموعه دسترسی داشته باشند.
مجتبا در وبلاگش نوشته :
"نه، در ايران منتشر نشد. هنوز هم «تانگوي تک‌نفره» و چند کتابِ ديگرم، ماه‌ها (بيش از يک‌سال، حسابش از دستم در رفته!) در وزارت ارشاد خاک مي‌خورند. تنها کاري هم که از دست من و ناشرم برمي‌آيد، صبر است و صبر.
اما بالاخره «تانگوي تک‌نفره» را بدون سانسور و به‌طورکامل در دانمارک منتشر کردم. البته که دليلي ندارد از خير چاپش در ايران بگذرم، اما خوشحالم که لااقل کتاب در خارج از ايران، چاپ شده است.ضمن اين‌که با هم به درخواست ناشر، ۵ شعر از اين کتاب نيز با صداي من در سايت قرار گرفته است."

امیدوارم این حرکت "گروه انتشارات آزاد ایران" در چاپ و انتشار کتاب مجتبا به همین جا ختم نشود و این انتشارات نمی گویم همه بلکه آثاری که می تواندو مقدور است و می داند که در ایران مشکل ممیزی و سانسور دارند را برای علاقه مندان به ادبیات و شعر منتشر کند.
انتشار کتاب مجتبا را بازهم به او تبریک می گویم، این که مجموعه شعرش بعد از چند سال (دوتایش را که خودم شاهدم که بیش تر از چهارسال است منتظر مجوز مانده) هنوز توی ایران و توسط وزارت ارشاد صفار هرندی مجوز نمی گیرد علت بزرگش ایستادگی و تعهد مجتبا به کلمه و شعر است. به نظرم او همیشه چه در نوشتن شعر و چه در ترجمه به اندازه کافی صداقت داشته و یکی از اندک کسانی است که با مخاطبش بی رودربایستی و بی پرده حرف می زند و ارتباط برقرار می کند. حرکت ارشاد در ندادن مجوز به آثارش خود دلیلی بر تایید این حرف است ، هر چند نمی خواهم او ناراحت کنم اما شک ندارم که تا این دولت واین ممیزی روی کار باشد کارهایش مجوز نخواهند گرفت.
کاش بعضي ها( لينك نمي دهم چون اصلن ارزش ندارد طعم این خبر خوب را با حرف های صد تا یک غاز عوض کنم) مثل مجتبا در نوشتن صداقت داشتند ، آن هم در داخل کشور نه مثلن از کیلومترها دور از وطن و شرایط حاضرش.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام بهرام جان

مرسی از یادداشت قشنگت.خوش باشی رفیق.