یکشنبه

گیلان جان

می گویند، گیلان باهاری ست، می گویند بنفشه ها در آمده اند، درختان آلوچه شکوفه های سفید وسرخ داده اند، می گویند رودخانه ها پرآب شده اند و سبزه ها در حال سبز شدنند. می گویند هوا مثل تمام باهارهای گذشته کمی آفتابی است و بیشتر وقت ها ابری. می گویند خیابان های رشت شلوغ است و مردم هر چند دست و بالشان خالی است اما توی هم می لولند تا بلکه بتوانند از بین ارزانترین ها، خرید عید کنند.
می گویند اهالی خانه ها ، خانه تکانی را تمام کرده اند. می گویند بازار آجیل مشکل گشا امسال داغ نیست،همانطور که بازار شیرینی فروش ها و میوه فروش ها کساد است. می گویند توی پیرسرا بساط گمج* فروش ها ولی داغ است پیش از چهارشنبه سوری. می گویند...
همه این ها را که می شنوم دلم می خواهد پرنده باشم و پر بگیرم بروم سری به گیلان بزنم، دلم بیشتر هوای آنجا را می کند. دوست دارم از رستم آباد که رد می شوم سینه ام را از بوی خاک نم کشیده گیلان پر کنم. دلم خزر را می خواهد . دوست دارم به ارتفاع خزر نگاه کنم وقتی که موج هاش به ساحل می خورد. دلم ...
این باهار هم با این خبرهایش از گیلان هوایی می کند مرا. دلم گیلان را با تمام وجود می خواهد.
ترانه "گیلان جان" محمد نوری عزیز را بشنوید که بدجور لامصب با این حال و هوا می خواند:




پس نوشت: گمج معنای فارسی ندارد،همین قدر بگویم که ظرف گردی است که با گل درستش می کنند و بیشتر برای پختن غذاهای گیلانی مثل واویشکا یا ترش واویشکا، ترش فسنجون، سیرابیج ،ترش تره ، وابیشته تره، چواش تره و... مصرف دارد.
پسا پس نوشت: برای دانلود ترانه گیلان جان هم می توانید از این لینک(دانلود) استفاده کنید، البته چند ثانیه مکث لازم است

۱۶ نظر:

ناشناس گفت...

آقابهرام حسابی زدی تو نخ گیلان. خیلی مخلص به ما هم سر بزن

ناشناس گفت...

هزار دفعه به خودم وقتی گرسنه هستم مواظب باشم یاد این غذاها نیفتم
اما گرسنه بودم آمدم این پست را خواندم
مثل آن روز که در رشت گرسنه بودم ورفتم فیلم "ماهی ها عاشق می شوند" را دیدم در رشت چاره داشتم اما اینجا چی؟
خوایی امرا بوکوشی براجن

bahram گفت...

آی گفتی، خدایی منم وقتی "ماهی هاعاشق می شوند" رو توی جشنواره دیدم ،بدجوری داغ کرده بودم، آخر هفته طاقت نیاوردم و رفتم رشت دلی از عزا در آوردم.
واقعن خودمم که داشتم می نوشتم احساس کردم که چقدر می خوام همه اینا رو باهم بخورم:)))

ناشناس گفت...

برادر همیشه اینطور نمی مونه، بالاخره فصل بهار ما هم میرسه.

فصل بهار رو پیشاپیش بهت تبریک میگم و امیدوارم سال خوب و خوشی در انتظارات باشه.

ناشناس گفت...

آقا بهرام عزیز

تو زمستونهای سرد و ممتد زندگی چیزی جز یه بهار کوچولو حال آدمو جا نمیاره. به یاد بچه گی ها سعی می کنم دلم برا عیدی بتپه.
هنوز میشه برا رسیدن شب عید و لحظه ی تحویل سال بی هیچ دلیل لحظه شماری کرد...
سال نو مبارک.{یه دسته گل}

ناشناس گفت...

salam doste aziz man linke webloge shoma ro to weblogam gozashtam . barai adame dostimon link webloge mano to weblogeton bezarid

http://www.delnotes.mihanblog.com/

اصغر نوربخش گفت...

بهرام عزيز
بهاري باشي.

بهرام رفیعی گفت...

اصغر عزیز
مرسی برادر، سال نو و بهار مبارک باشد،ممنون که قدم بر روی چشم هایش می گذاری.

بهرام رفیعی گفت...

آقا بهنام

عزیزم فکر نمی کنی که اگر تهدید نمی کردی بهتر بود،دوستی که به لینک گذاشتن و لینک برداشتن ربطی ندارد. شما زحمت کشیده ای که لینک وبلاگم را گذاشته اید در وبلاگتان، اما من لینک دوستانی را این جا می گذارم که می شناسم، می خوانمشان و دوست شان دارم و این ها اصلن به لینک ربطی ندارد.متاسفانه من هنوز باشماو یا نوشته هایت آشنا نشده ام

ناشناس گفت...

aghaye rafiei hastid?

ناشناس گفت...

سلام بهرام جان
اميدوارم روزهاي خوب وخوشي داشته باشي
عيد شما مبارك.
خالق گرجي

مسعود گفت...

سلام بر بهرام خان
همیشه از خوندن لذت می برم. تو تعطیلات عید نزدیک 200 تا مقاله از ویژه نامه های نوروزی روزنامه ها خوندم...
بهرام خان از خوندن "چشمهایش" هم لذت می برم.
همیشه بهار به معنای آغازی دوباره است. پاتو فشار بده رو پدال گاز که بریم...

رافونه گفت...

شما هم اعتصاب کردید چیزی نمی نویسید؟؟

فرانک گفت...

I don't know why? but I think youre not feeling good.
hope everything is ok.

waiting for a new post

انيس گفت...

اول نام چشم هايش برايم جلب توجه كرد

يكي از زيباترين رمانهايي كه خوانده ام

بعد ديدم نه

واقعا چشم هايش ديدني و خواندنيست

بهرام رفیعی گفت...

مرسی از همه شما دوستان عزیز که توی این مدت قدم بر روی چشم هایش گذاشتید.
فرانک و مسعود دوست داشتی، خالق و رافونه مهربان از صمیم قلبم سپاسگذارتان هستم دوستان.
همین طور تشکر ویژه از انیس عزیز که اولین بار است میهمان چشم هایش شده است. امید دارم که پس از این هم بتوانید چشم هایش را بخوانید