پنجشنبه

بیانیه موسوی و کروبی؛ بازی دوسر برد برای جنبش سبز



رهبران جنبش سبز آقایان موسوی و کروبی در بیانیه ای اعلام کردند که ؛ درپی کارشکنی های مکرر وزارت کشور برای صدور مجوز راهپیمایی 22 خرداد، برای حفظ و جان مردم این راهپیمایی برگزار نخواهد شد.
تا اینجای کار نظر و تحلیل های متفاوتی درباره همین بیانیه منتشر شده و عده ای رهبران سبز را به عقب نشینی متهم کرده اند و عده ای دیگر با در نظر گرفتن احتمالاتی از یک بازی سیاسی و تغییر و تحولات احتمالی در آینده خبر داده اند و عده ای هم آن را با مثال هایی حرکتی درست قلمداد کرده اند.
من اما تنها به این بیانیه و موضوع پیشنهادی آن یعنی عدم شرکت در راهپیمایی 22 خرداد می پردازم و از احتمالات در می گذرم. به گمانم بیانیه آقایان موسوی و کروبی یک حرکت درست سیاسی است که از رهبران با درایت یک جنبش مردمی انتظار می رفت.
با توجه به اخباری که در چند روز گذشته درباره آماده باش نیروهای انتظامی و امنیتی در تهران منتشر شده ، برگزاری "مانور اقتدار" و همچنین تحلیل های ارایه شده در نشریات داخلی سپاه پاسداران، حاکمیت برای کنترل راهپیمایی 22 خرداد دو راهکار را مد نظر داشت؛
اول این که با وقت کشی تا لحظه آخر در نهایت مجوز راهپیمایی 22 خرداد را صادر کند اما همزمان مسیرهای منتهی به میدان امام حسین ، خیابان انقلاب تا آزادی و همچنین منافذ مترو در این مسیر را با حضور پرتعداد نیروهایش ببندد و مانع حضور مردم در مسیر امام حسین به آزادی شود. به این ترتیب روز راهپیمایی 22 خرداد جمعیتی بسیار کم موفق به حضور شده و در نهایت با اجازه ورود به آقایان موسوی و کروبی و جمعیت بسیار اندک حاکمیت این موضوع را در بوق و کرنا می کرد که بله جنبش سبز یا به قول خودشان "فتنه" با سرانش جمیعن انقدر تعدادشان است.
دومین راهکارشان این بود که کارشکنی برای مجوز را تا آخر وقت ادامه می دهیم، درنهایت مجوز صادر نمی کنیم، نیروهای انتظامی و امنیتی را هم در شمال و جنوب مسیر امام حسین تا آزادی مستقر می کنیم،منافذ مترو را می بندیم، اگر آقایان موسوی و کروبی و طرفدارانشان آمدند در یک تجمع غیر قانونی شرکت کرده اند و ما سرکوبشان می کنیم چون خلاف قانون و امنیت ملی اقدام کرده اند. درکنار این مساله توجیهاتی از این دست که اینها دستشان با عوامل خارجی یکی است هم قدرت می گرفت، با این توصیف که بله شورای امنیت قطعنامه تحریمی صادر کرده است و آمریکا و غرب از بیرون و این "منافقان" از داخل در حرکتی هماهنگ به ما ضربه می زنند.
این دو تحلیل و راهکار غالب حکومت مستقر برای رویارویی با راهپیمایی مردمی 22 خرداد بود. در مقابل اما این جا بیانیه آقایان موسوی و کروبی مبنی بر عدم برگزاری راهپیمایی برای حفظ و جان مردم را قرار می دهیم.
رهبران جنبش سبز با این بیانیه به گمانم هر دو دست و بازی حاکمیت را به هم زدند. با درخواست آنها از مردم برای لغو راهپیمایی 22 خرداد ؛ اول یکبار دیگر نشان دادند که حاکمیت ایران و شخص رهبری و دولت مستقر اهل گفت و گو و منطق نیست و همچنان اصرار بر حفظ بحران در کشور دارد، چرا که حتا با راهپیمایی سکوت و مسالمت آمیز منتقدان یا معترضان به حکومت نیز مخالفت کرده است، این موضوع دو عمق دارد، یکی عمق داخلی و دیگری عمقی بین المللی. یعنی هم در میان طرفداران جناح حاکم این موضوع به تناقضات دیگر درباره مشروعیت دولت و حکومت مستقر دامن می زند و هم در وجه بین الملی حکومت ایران تاثیر منفی خواهد گذاشت و عدم مشروعیتش را دوباره به رخ جهانیان می کشد.
دوم اما اگر مردم در راهپیمایی 22 خرداد به صورت خودجوش حاضر شوند و به راهپیمایی سکوت خود در مسیر میدان امام حسین تا آزادی ادامه دهند، و نیروهای انتظامی و امنیتی احیانن با مردم برخوردی کنند، باز همان عوارض مورد اول گریبانگیر حاکمیت خواهد بود، به این ترتیب که هم مجوز راهپیمایی مسالمت آمیز نداده و هم مردم خود که در سکوت اعتراض می کنند را سرکوب کرده است. به این ترتیب؛ دو سر این بیانیه و تصمیم رهبران سبز به نفع جنبش و مردم و هر دو سرش باخت برای حاکمیت خواهد بود.
در کنار این موضوع البته جنبه مردمی و انسانی بیانیه را هم نباید فراموش کرد که به این ترتیب رهبران جنبش همچنان اعلام می کنند که مردم برای شان اهمیت بیشتری از هرمساله دارد و آنها حاضر نیستند برای یک گام به جلو مردم را در خطر بیاندازند. البته موضوع دیگری هم هست و این که این بیانیه با کمال خونسردی و درایت نشان می دهد که توانایی های جنبش سبز و اعضایش آنقدر هست که بتواند از یک مناسبت یا حضور خیابانی برای حقوق انسانی صرف نظر کندو نشان می دهد که فرصت به اندازه کافی دارد.
والبته به این تصمیم رهبران جنبش سبز و هوشمندی سیاسی شان باید این مساله را نیز اضافه کرد که با چنین موضع گیری همچنان که در طول یکسال گذشته نیروهای انتظامی، نظامی و امنیتی در بسیاری مواقع آماده باش بوده اند و در سایر مواقع هم نیمه آماده باش بازهم باید به همان شیوه خسته کننده کار خود ادامه بدهند. به این ترتیب همچنان آنها خسته می شوند و نه ما و جنبش سبز. به عبارتی با این روش در عین حالی که نیروی آنها همچنان تحلیل می رود این مشت بسته برای جنبش سبز محفوظ می ماند که ما هرزمانی که بخواهیم توانایی و پشتوانه مردمی اش را داریم که به کف خیابان بیاییم و مطالباتمان را درخواست کنیم از حاکمیت.

پس نوشت: اول این که این نظر در بحث با دوستان خوبم در یک کافه و پیش از بیانیه آقایان موسوی و کروبی به بحث گذاشتیم و دوم این که برای این می نویسمش چون همین بحث درباره بیانیه آقایان موسوی و کروبی در فیس بوک و در حلقه دوستان نیز مطرح شد من هم این نظر را دادم و حالا خواستم که منتشر شود برای رفقای چشم هایش.

۵ نظر:

amir گفت...

ویدئویی تازه و منتشر نشده از شهادت ندا آقا سلطان

http://www.4shared.com/video/styqPc6L/CAUTION_GRAPHIC_VIDEO_New_vide.html

http://www.2shared.com/video/a5Cfs_J0/CAUTION_GRAPHIC_VIDEO_New_vide.html

http://www.mediafire.com/?ndlzkmmnbe5

لطفا در بالاترین بگذارید خیلی‌ مهم

greenpowerofiran گفت...

با خوندن اين بيانه اول جا خوردم! موسوي و عقب نشيني؟ هرگز
حالا كه آمريكا از اين حركت ابراز تاسف كرده دارم مي فهمم! با اين بيانه تمام دروغ هاي حكومت مبني بر وابسته بودن موسوي و كروبي به آمريكا به وضوح رو شد! دوما اين كه مردم به هر حال شركت ميكنند و اين پيام روشني به حكومت هست كه اگر ميرحسين عزيز و كروبي شجاع را هم از صحنه خارج كنند مشكل بزرگتري گريبانگيرشان خواهد شد چون مردم تصميم ميگيرند كه چه كنند! نه 3 نفر كه اگر از بين بروند بتوان از جنبش رهايي يافت! انتخاب رهبر براي جنبش مضر است چون مثل پاكستان كه بي نظير بوتو را كشتند و امروز هنوز حكومت ميكنند، اينها هم اين 3 نفر را از بين مي برند و حكومت مي كنند! اما حالا كه اين سه نفر مثل مردم هستند ، بايد براي خاموش كردن اين جنبش تمام رهبرانش كه همان مردم باشند را بكشند!
نتيجه اخلاقي اين كه تمام 26 سال انقلاب اكنون مقابل خامنه اي و رئيس جمهور بي كفايتش ايستاده اند! تجربه موفق يك رئيس دولت محبوب (خاتمي) يك نخست وزير درستكار (موسوي) يك رئيس مجلس چندين ساله (كروبي) و از همه مهمتر معمار انقلاب (هاشمي) در برابر خامنه اي و احمدي نژاد بي لياقت و دروغگو است! مسلما روش هاي بچه گانه (اعتراف گيري و پرونده سازي و ...) را از حكومت بايد انتظار داشت و روش هاي بينادين و صحيح را از موسوي و كروبي و خاتمي!

ناشناس گفت...

ممنون از تحلیل به جا و منطقیتان
در مورد ویدئوهایی که دوست خوبمان لینک گذاشتند، خواهش می کنم پخش نکنید. فیلم را اگر ببینید متوجه می شوید که این فیلم با دوربین حرفه ای گرفته شده بدون هیچ تکان و استرسی از طرف فیلمبردار و بعد هم به راحتی از جریان می گذرد. انگار برای تهیه گزارشی آمده است. حال بعد از این بیانیه این فیلم از داخل حاکمیت منتشر می شود تا ما دوباره خشمگین شویم. دقت کنید خواهش می کنم به خواست حاکمیت تن ندهیم
ممنون
سبز باشید و پایدار

ناشناس گفت...

لغو راهپيمايي دروغي بيش نيست سايتهاي جنبش سبز در دست كودتا چيان است لطفا اطلاع رساني كنيد سایتهای منتسب به جنبش سبز تحت اختیار دولت کودتا قرار گرفته است. وخبر هاي آن جعلي مي باشد اقايان موسوي و كروبي تحت بازداشت خانگي مي باشند وصدور بيانيه لغو راهپيمايي توسط سپاه تنظيم شده

ناشناس گفت...

فقط مسیر راهپیمایی عوض شده به گفته سازگارا یا تجمعات در 6 منطقه و میدان تهران 1 ونک 2.میدان راه آهن 3.میدان صادقیه 4.میان هفت تیر 5.میدان هفت حوض 6.سعادت آباد
و در صورت سرکوب تجمعات در تمام خیابانهای اصلی محل سکونت به طوری که رژیم فرصت حضور و سرکوب نداشته باشند 4 تا5 بعد از ظهر یا 8تا 9 شب