دوشنبه

گزارش کمیته ویژه مجلس و مردودی اصولگرایان

خب گزارش کمیته بررسی وضعیت بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات ( کودتای انتخاباتی) پس از نزدیک به هفت ماه در صحن مجلس قرائت شد و همانطور که پیش از این خبرها حکایت داشت آن چیزی که باید نشد و تنها به چند موضوع به صورت دم دستی پرداخته شد که به هیچ وجه با حقیقت تلخ روی داده در حوادث چند ماه گذشته مطابقت نداشت.
اصولگرایان مجلس که اعضای این کمیته را تشکیل می دادند در نهایت این گزارش خود را پس از بارها تعویق انداختن تنها به یکی دو موضوع در رابطه با فجایع بازداشتگاه کهریزک اختصاص داده و در عملکردی بسیار ضعیف سعی کردند که با تکرار نام منفور "سعید مرتضوی" به عنوان کسی که دستور انتقال بازداشتی ها به کهریزک را داده ،این طور وانمود کنند که گزارش جامع و عادلانه ای تهیه کرده اند. درحالی که خود نیز به خوبی می دانند این گزارش در واقع نمره مردودی کارنامه شان بود که در قضاوت آیندگان و تاریخ درباره شان تاثیر زیادی می گذارد.
اعضای این کمیته در این گزارش با پررنگ کردن نام مرتضوی آنهم تا این حد که او در فرستادن 147 بازداشتی به کهریزک مقصر بوده تنها او را به "خلاف گویی"متهم کردند و درعوض درکنار همین موضوع، شماره ی نامه هایی را منتشر کردند که به ادعای آنها بین شان رد و بدل شده بود تا این گونه فرماندهان نیروی انتظامی از جمله "اسماعیل احمدی مقدم" باجناق احمدی نژاد، "احمدرضا رادان"جانشین او و دیگر فرماندهان نیروی انتظامی تهران را به نوعی تبرئه کنند که بله آنها حتی از پذیرش بازداشت شدگان در کهریزک هم خودداری کرده بودند. درصورتی که همه می دانند مرتضوی تنها یکی از عاملان جنایات کهریزک و سایر جنایت های رخ داده دربازداشتگاه ها در ماه های بعد از کودتای انتخاباتی است.
آقایان اصولگرایان! همین طور آن همه جنایت روی داده در این بازداشتگاه را هم (از جمله ضرب و شتم شدید بازداشت شدگان با باتوم و اجسام سخت و کابل و غیره ) که موجب مرگ دست کم سه نفر از جمله محسن روح الامینی ، محمد کامرانی و امیرجوادی فر شده بود را کاملن برعکس جلوه داده و علت کشته شدن این بچه های ایران را "عوامل متعدد از جمله كمبود مكان، ضعف امور بهداشتي، تغذيه نامناسب، گرما، فقدان كولر و … و در نتيجه ضرب و شتم و بي‌توجهي ماموران و مسوولان بازداشتگاه به وضعيت جسمي آنان" دانسته اند. حالا البته پیش خودشان حتمن فکر کرده اند خیلی کار بزرگی کرده اند که می گویند بر اثر"نداشتن کولر و کلاغ پر رفتن" این بچه ها جانشان را ازدست داده اند، چرا که درهمین مملکت مثلن فرماندهان سپاه یا نیروی انتظامی که نیروهایشان مردم را به گلوله بستند در خیابان ها تهران یا آنها را با ماشین زیر گرفته و کشتند، گفتند ؛مردم خودشان کشته شده اند.
البته من خودم خیلی از این بیشتر انتظار نداشتم از این کمیته، اما فکر می کردم لااقل درباره مسایلی که وعده کرده بودند مثل مساله "بازداشتگاه منفی 4 وزارت کشور،ماجرای دفن مخفیانه بعضی از کشته شدگان در بهشت زهرا، یا نگهداری بعضی از جنازه های بچه های این مملکت در سردخانه های صنعتی پس از کشته شدن در زمان بازداشت و یا ماجرای مرگ مشکوک رامین پوراندرجانی پزشک وظیفه همین بازداشتگاه کهریزک لااقل اشاره می کنند که ؛ مردم ما تحقیق کردیم اینها صحت نداشت .اما دریغ که همین کار را هم نکردند.
درباره ماجرای تجاوز به بازداشت شدگان که بهرحال آقای کروبی از موضع خودش کوتاه نیامد، من انتظار نداشتم این ها بپذیرند چرا که علی رغم این که واقعیت داشت و دارد و با وجود شاهدان این موضوع، می دانستم پذیرفتنش خیلی برایشان هزینه بر خواهد بود و به هیچ وجه زیر بار نمی روند، یا درباره بازداشتگاه های سپاه پاسداران و اصلن این که چرا بازداشت شدگان توسط سپاه دستگیر و مورد بازجویی قرار گرفته اند هم انتظار نداشتم حرفی به میان بیاید که همان طور هم شد.
آقایان اصولگرا حتا درباره همین ماجرای کهریزک با توجه به گفته های خود احمدی مقدم و رادان که بارها تاکید کرده بودند کسی آنجا کشته نشده و یا شکنجه ای درکار نبوده،با توجه به بیانیه سازمان قضایی نیروهای مسلح که کشته شدن بازداشت شدگان در آنجا را تایید کرد بر اثر خشونت صورت گرفته توسط پرسنل آنجا، می توانستند باجناق احمدی نژاد و جانشین اش را هم حداقل به خلاف گویی متهم کنند، یا خواستار پاسخ گویی شان بشوند اما این کار هم را نکردند.
درباره بازداشت فعالان سیاسی و روزنامه نگاران، که بدون استثنا بدون انجام جرمی و غیرقانونی بازداشت و ضرب و شتم شده و در حین بازداشت هم از حقوق اولیه خود محروم بودند مثلن نداشتن وکیل و یا نگه داشته شدن مدت طولانی در سلول های انفرادی و بازداشت موقت بدون دادگاهی و یا دربازداشت ماندن بعد از صدور قرار وثیقه گمان می کردم توضیحی بدهند، یعنی حداقل پایبندی به سوگندشان (بنا بر ادعای مسلمان بودن و اصولگرایی) یا قائل بودن به حداقل قوانین بازی سیاسی باید مجابشان می کرد که در این موارد توضیحاتی بدهند، اما گویا خودشان هم از شرایط بدجوری مرعوب شده اند که به راحتی از کنار این مسایل گذشته اند. درحالی که همین ماجرا می تواند در آینده ای بسیار نزدیک برای خودشان رخ بدهد در آن حکومتی که هیچ چیزش مشخص نیست. همین سرنوشت سعید مرتضوی، می توانست در این باره برای شان درس عبرتی باشد که متاسفانه نشد.
آنها حتی در بند آخر گزارش شان با مقصر خواندن آقایان موسوی و کروبی به دلیل اعتراض به کودتای انتخاباتی به واقع اوج ناتوانی و وابستگی شان به جناح حاکم را نشان داد و بیشتر از هر زمان دیگری فرمایشی بودن مجلس هشتم را اثبات کردند. به عبارتی با مقصر خواندن این دو چهره محبوب مردم و از آن طرف تبرئه کردن مقصران حوادث چندماه گذشته ، سکوت و نام نبردن از آمران و عاملان اصلی جنایات درحقیقت گفته اند که مردم معترض به کودتا ، خودشان مقصر بوده اند که کشته ، بازداشت، شکنجه شده اند و یا مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.حالا این را به زبان غیر مستقیم مطرح کرده اند.
بهرحال مردم که می دانند این حوادث تلخ از کجا شروع شده، آمر اصلی این جنایات کیست،آمران بعدی چه کسانی بودند و البته عاملان، اما اصولگرایان که اکثریت مجلس را دارند با این گزارش به دور از حقیقت و عدالت خودشان را بیش از پیش نزد افکار عمومی خراب کردند،من گمان می کنم که این گزارش مجلس باعث شد تعدادی از هموطنان ما که حالا به هر نحوی و دلیلی با این گروه احساس نزدیکی می کردند یا اندک امیدی به آنها داشتند هم از آنها قطع امید کردند. چون بهرحال مردم از طرفداران همه گروه ها و جناح های سیاسی، از همه طبقات جامعه شاهد حوادث چندماه گذشته بوده اند، اخبار را دنبال کرده اند و خلاصه در کوچه و محلشان چند نفر بازداشت شده یا یکی کشته داده اند، اخبار سینه به سینه بهشان رسیده است و انتظار داشتند که حداقل یک سری واقعیات حالا حتا به صورت نصفه و نیمه در این گزارش می آمد.
دور نیست که همین آقایان و خانم های عضو مجلس هشتم در پیشگاه همین ملت جوابگوی این اعمال خود باشند که چشم پوشیدن بر جنایت و نگرفتن جانب عدالت خود کمتر از جنایت و شرکت در آن نیست. جنایات روی داده در هفت ماه گذشته چیزی نیست که مردم و وجدان عمومی به راحتی از کنارش عبور کند.

۳ نظر:

کیارش گفت...

متاسفانه نمی تونم مطلبتو بخونم اما اومدم بگم من آپم

آرش گیلانی گفت...

سلام همشهری یه سری هم می زدی تو که اینقده بامعرفتی.وقت به خیر

کیارش گفت...

salam daii khodam halet dar che hale hame khobid ya na veb daii shahramam ke hamishe filtere